Kosmogonija emanacije svetova
Kad se pomene emanacija svetova, odnosno ispoljavanje
kreacije u obliku sfernog ili koncentričnog manifestovanja, a reč je i o
Kabali, ne samo astologiji, onda se tu mora pomenuti i Isak Lurija, rabin, ali
i filozof, odnosno najkompletniji metafiziki mislilac ezoteriskog judaizma.
Njegova interpretacija
Kabale i uopšte metafizike bila je revolucionarna za ono vreme, i prilično
preoblikovala način shvatanja univerzuma.
Iako revolucionaran po misli, on nikad nije ubacivao novine
i radio ono što današnji „revolucionarni mislioci“, a u stvari agresivni
mediokriteti rade sa astrologijom kao prvim predstavnikom metafizičke misli
deformišući je ubacivanjem svega što leti u zodijak, već je preoblikovao
pristup i time omogućio pravilno shvatanje suštine.
Interesantno je reći da njegov nadimak ARI, koji se i dan
danas koristi kada se na njega misli u prevodu znači Lav. Sinhronicitet ili šta
već, ali se upravo u astrologiji Sunce, vladar znaka Lava, navodi kao svest,
svesni deo čoveka, a samim tim i simbol intelekta.
Njegova doktrina, Sheviret Ha Kelim, koja u bukvalnom prevodu znači slomljena posuda, navodi
kako je jedinstvo Boga razbijeno u momentu stvaranja sveta. U tom momentu Svete
Varnice lete u svim pravcima, padaju u materijalnu kreaciju i stvaraju živa
bića a druge se vraćaju izvoru.
Tikkun Olam,
izraz koji se bukvalno prevodi kao lečenje sveta, zasnovan je na ideji da je
sve na svetu zasićeno pomenutim varnicama koje teže da se vrate u stanje
primordijalnog jedinstva.
Zakratko ću ovo
uporediti sa izvodom iz Ciceronove Republike, šesti deo, poglavlje Scipionov San, u kome on kroz
san dobija objašnjenje vezano za kreaciju i odnos neba i zemlje, Božanskog i
materijalnog; „jer ti ljudi su pod takvim uslovom rođeni da budu čuvari one
lopte koju vidiš u sredini, a koja se Zemlja naziva, a njima je duša data iz
onih večnih ognjeva...“
Uz ovo sleduju
i objašnjenja sfera, od kojih je prva sam Bog i koja sve ostale obuhvata a za njom
se spuštaju ostale do devete koja je Zemlja, odnosno svet.
Lurijina
kosmogonija poznaje pet svetova, koji se mogu tumačiti slično sferama, mada se
ovde radi o daleko apstraktnijem izražavanju od sfera koje je nabrojao Ciceron.
- Adam Kadmon: Tetragramatoni ili božansko Ime;
- Atzilut: Sefiroti ili Božanski Arhetipovi, Partzufim ili Božanski Personaliteti;
- Briah: Arhanđeli i Božanske Duše, neshamot;
- Jetzirah: Anđeli;
- Assiah: Niži Anđeli i Klifoti, fizički svet.
Uz ovih pet treba imati u vidu i Apsolut,
koji je iznad njih a samim tim i van numeracije a to je Ain Sof: apsolut
ili beskonačnost.
U ovom delu Kabale, skoro je nemoguće praktično povezati astrološko
značenje planeta, već je neophodno uočiti apstraktni način predstavljanja sveta
i univerzuma.
Nalik
neoplatonistima, kabalisti održavaju striktnu formu emanacija. Po tom učenju
Ain Sof-Beskonačnost, emanira Keter, prvu Sefiru, iz koje se potom emanira
Hokmah, pa redom sve do Malkuta.U daljoj razradi svaki svet je podeljen na
podsvetove projektovane iz navedene analogije da ništa se ne stvara samo od
sebe nego sadrži deo onog šta ga stvara.
Na taj način ni astrologija
kao deo metafizičkog nasleđa čovečanstva ne može se menjati kako kome padne
napamet, jer je poredak dat od postanja na ovamo isti. Planete kao fizička
pojava su jedno, ali planete prožete sa navedenih pet sfera, emanirane iz
Apsoluta, imaju svoj „program“ po kome rade, a tiče se odnosa čoveka kao jednog
od rezultata kreacije sa izvorom.
Misao
drevnog vremena, Helenske gnoze, kabale, i drugih izvora je jasna i
komplementarna, ali je očigledno čovek današnjece, naviknut, tačnije unižen na
instant rešenja ne shvata. Ovaj tekst ali i mnogi koji će izaći za zadatak
imaju da približe i objasne kako to u stvari funkcioniše.
Нема коментара:
Постави коментар